Breaking News
recent

Agathis borneensis

Klasifikasi:
http://adf.ly/1VUIdk
Kingdom:
Division:
Class:
Order:
Family:
Genus:
Species:
A. borneensis
Binomial:
Agathis borneensis
Warb.
Nama Lain:
Indonesia : Damar Putih, Damar Minyak (Ind), Borneo kauri, Malayan kauri (English); bindang (Sarawak); kayu buloh, bulu (Iban); tolong (Brunei); mengilan, tambunan (Sabah); dammar, dammar daging, dammar minyak, tulong (Malaya); hedje (Tapanuli); salang (Kendayah); manggilam (Dusun); bangalan, bengalan (Sampit, Pilau); toga (W Kutai); bembuëng (SE Borneo); nuju (Dajak); enghatan (Sanggan); pisau, putut (Sintang); bamboeng, bengalen, bindang, mengilan, pilan, tulong (Borneo)
English : Borneo dammar
- : -
- : -
Deskripsi:
Agathis borneensis adalah tanaman yang termasuk dalam keluarga Araucariaceae. Pohon ini tersebar di dataran rendah sampai hutan hujan tropis dataran tinggi seperti pohon muncul dan di hutan dataran rendah pada tanah bergambut, atau kadang-kadang kerangas berpasir, di mana dapat membentuk tegakan murni yang luas.
Agathis borneensis adalah pohon besar yang dapat tumbuh hingga 55 meter. Batang pohon hingga 20 meter, dengan diameter sampai 3,5 meter.
Pohon dipanen dari alam untuk kayu dan resin, yang diperdagangkan secara komersial.
Penyebaran:
Agathis borneensis tercatat di Indonesia (Kalimantan dan Sumatera); Malaysia (Semenanjung Malaya, Sabah dan Sarawak); dan Brunei
Konservasi: Taman Wisata Alam Pulau Weh; ...
Sumber:
Bhre Polo

Bhre Polo

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.